In gesprek over ‘eigen kracht’ bij SOVAK

SOVAK levert zorg aan mensen met een (verstandelijke) beperking en andere kwetsbare burgers met een hulpvraag. Elk jaar organiseert SOVAK voor medewerkers de Best Practice dag. Theater A la Carte trapte dit keer de dag af met een voorstelling over ‘eigen kracht’. Medewerkers gingen, aan de hand van scènes en begeleid door een gespreksleider van Theater A la Carte, met elkaar in gesprek over ‘eigen kracht’ binnen het proces naar zelforganisatie. Waar zit die kracht en hoe zet je die in? Hierbij ging het om de eigen kracht van de medewerkers, maar ook van bewoners en familie. Omdat deze dag bedoeld is om ‘best practices’ te delen, werden de medewerkers ook uitgenodigd geslaagde voorbeelden van ‘eigen kracht’ te delen.


 

Carina Jansen, begeleider Werkmaat:

“De theatervoorstelling was een bron van herkenning. De cliënt is altijd het middelpunt; je moet goed luisteren en doorvragen naar zijn wens. Maar ook dilemma’s waar je tegen aan loopt, zelforganiserend zijn, je budget bewaken en soms toch maar even iets in je vrije tijd doen. Denken in mogelijkheden, kansen zien om cliënten iets te laten leren, met vallen en opstaan. Zorgen met de handen op de rug wat soms best moeilijk is. Bijvoorbeeld de taxi komt voor rijden, maar het werk moet nog wel af. Hoe begeleid je de cliënt om hierin zijn keuze te maken?”

Hannie Schuuring, teamcoach Ondersteuning:


“Vanmorgen vol verwachting naar de Best Practice dag waar de theatervoorstelling een voltreffer blijkt te zijn. Het spel is super goed en enorm boeiend en herkenbaar. De acteurs spelen situaties uit onze dagelijkse praktijk na en roepen daarmee vragen op. Hoe zet ik de cliënt centraal? Wat is de vraag achter de vraag? Weet ik wat de cliënt echt wil? Daarna steeds de vertaalslag maken naar hoe we daarmee bezig zijn in onze zelforganiserende teams. Hierdoor leren we van elkaar en komen we verder. Het was een hele leerzame bijeenkomst; ik kijk al uit naar volgend jaar!”

Corné Luijten, teamcoach:

“(…) De theatervoorstelling heeft me opnieuw bewust gemaakt hoe belangrijk het is om oprecht te luisteren naar de cliënt. Daarnaast zijn ook familie en het netwerk van groot belang. Maak gebruik van de kennis en ervaring die zij hebben en zorg SAMEN voor een optimale zorg.”