De nieuwe kwalificatiedossiers in het MBO
Voor Stichting Praktijkleren maakte Theater A la Carte een voorstelling met als thema de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het MBO. Deze voorstelling werd als start gespeeld tijdens de docentendag Secretariële beroepen in het Hoornbeeck College in Amersfoort en tijdens de docentendag Administratief medewerker op de locatie van Stichting Praktijkleren, ook in Amersfoort. Een vrolijke, maar ook kritische voorstelling, als introductie op een dag vol workshops en presentaties.
De voorstelling speelt zich af rond allerlei werknemers en studenten van het Kwekkeboom College. Een enthousiaste studente geeft een workshop creatief denken, in het kader van haar keuzemodule trainingen. Maar groot is haar verontwaardiging als het cijfer niet blijkt mee te tellen voor het examen.
Een bevlogen docent ontwikkelt zijn eigen online lesmateriaal, om nog dichter aan te sluiten bij de belevingswereld van de student. Zijn collega werkt echter niet echt mee. Ze krijgen toch al genoeg informatie in de klas?
De directrice van het Kwekkeboom College geeft een rondleiding door de school. Ze is er van overtuigd dat al haar docenten al vol enthousiasme aan de slag zijn gegaan met de nieuwe kwalificatiedossiers:
“Ik ben ook heel blij dat u allemaal hier naartoe gekomen bent voor een kleine rondleiding door de school. Er is natuurlijk niemand die beter kan vertellen hoe de nieuwe kwalificatiedossiers in de praktijk werken, dan de docent. Daarom neem ik u in deze rondleiding mee langs onze docenten. Ik heb ons bewust niet aangekondigd, zodat u echt een eerlijk beeld krijgt van het enorme enthousiasme waarmee de docenten de veranderingen hebben omarmd. Het wordt met liefde geïmplementeerd, juist door de aansluiting bij de arbeidsmarkt. Ze zijn er allemaal al heel druk mee bezig. Vanaf het moment dat het duidelijk werd dat de nieuwe kwalificatiedossiers er kwamen, echt, de docenten stonden te trappelen.”
Maar tijdens de rondleiding blijkt al snel dat de docenten helemaal geen tijd hebben om zich bezig te houden met veranderingen en vernieuwingen, druk als ze zijn met de dagelijkse beslommeringen van het lesgeven.
In de afsluitende scène gaf één van de acteurs aan dat hij de scènes wel wat negatief vond. Alsof docenten niet zitten te wachten op vernieuwingen. Hij zal, met tips van de docenten in de zaal, wel eens laten zien hoe je in het werkoverleg een sceptische collega enthousiast kunt krijgen.
De voorstelling werd enthousiast ontvangen, door docenten, maar ook door workshopleiders. Een mooie overgang en introductie op zijn presentatie, aldus één van hen.
Foto’s: Frédérique Hogema F-H fotografie